En blog om mad, mode, m.m. i Paris.

En blog om mad, mode, m.m. i Paris.

Paris Métro, del 15

MetroPosted by Jens Vestergaard Jensen Thu, July 16, 2009 08:58:58

Den sidste (!?) lille spidsfindighed på metronettet, hér i Paris, er 'Funiculaire de Montmartre'.

'Funiculaire de Montmartre' ligger i det 18. Arr. Det drejer sig om en slags mellemting mellem en elevator, en metro og en svævebane. 'Funiculairen' forbinder 'Place st-Pierre' (nede) med Rue Cardinal Dubois (ope), og sparer de rejsende for en del (faktisk rigtig mange...) trappetrin, hvis man er i færd med at bestige 'Butte Montmartre' for at komme op til 'Basilique de Sacre-Coeur', og nyde udsigten syd over Paris.

Og her i sommerperioden er der RIGTIG mange mennesker der lige netop vælger at slå et smut forbi 'Sacre-Coeur'. Det betyder travlhed for 'funiculairen'. Heldigvis er begge 'linier' fuldt funktionsdygtige nu. Tidligere på året var der heftig aktivitet blandt R.A.T.P's folk på stedet, for at få gjort apparatet kampklart, inden sommerens heftige rykind af turister!

Jeg spurgte Paula om hun ville prøve en tur? Dét ville hun ikke: 'Hvorfor tager alle ed SLAP-SVANSE ikke bare trapperne?!'

Een tur med (op ELLER ned!) 'Funiculaire de Montmartre' koster det samme som en lang metrotur.

  • Comments(0)//www.parisblog.dk/#post318

Paris Métro, del 14

MetroPosted by Jens Vestergaard Jensen Tue, July 14, 2009 19:18:57

Som udbygning til metronettet, findes der (indtil videre) fire sporvognslinier i Paris. Sporvognene kaldes 'Tram' og figurerer på R.A.T.P's kort som T1, T2, T3, T4. Alle fire linier er placeret i ydderkanten (4'eren endda meget, langt ude) af Paris, dér, hvor det tit kniber med at kunne rejse/skifte 'på tværs' af metrolinierne.

1'eren opererer oppe i det nordvestlige hjørne af byen. Linie 2 forbinder Puteaux med Issy-les-Moulineaux, altså i den vestlige del af Paris, vest om Boulogne-skoven. Linie 3, som Paula og mig kørte med forleden. 'Tram 3' kører nede sydpå og forbinder Pont de Garigliano/Balard med Porte d'Ivry. Og endelig linie 4 som fungerer helt ude østpå, mellem Aulnay og Bondy.

Billetpriserne er de samme, som i metroen.

  • Comments(0)//www.parisblog.dk/#post315

Paris Métro, del 13

MetroPosted by Jens Vestergaard Jensen Thu, July 09, 2009 15:25:27

Her i sommervarmen, kan man nemt få lyst til at tage ud af Paris. Hvis man tager metroen, kommer man som bekendt nemt ud til de forskellige 'portes', med RER'en kommer man endnu længere væk. Og derudover er der selvfølgelig altid TGV'erne.....

Som en mellemting mellem de ovennævnte tog, er der mulighed for at hoppe på et af REG-togene. Disse tog er en slags regionaltog, der kører i det meste af 'Île-de-France'. De findes i to varianter: Den gamle, dåse-stribede metaludgave og den nyere dobbeldækker-version.

Tag til Meaux og gå på jagt efter den mest 'véritable'-brie-ost? Tag til Chartres, hvor der er mulighed for at beundre den lokale 'basilic'? Eller tag til Versailles, se slottet og gå en tur i parken?

  • Comments(0)//www.parisblog.dk/#post291

Paris Métro, del 12

MetroPosted by Jens Vestergaard Jensen Wed, July 01, 2009 21:08:57

Som et kærkomment supplement til de mange reklamer i metroen, har RATP fundet på den geniale ide, at udvidde de rejsendes poesi/lyrik-kundskaber.

Der er flere tiltag, dels er der citater fra store franske digteres værker, det giver således mulighed for at genkalde sig gymnasietidens fransktimer (hvis man da ikke allerede har glemt det meste?). Og dels kan almindelige mennesker få lejlighed til at afprøve deres digter-egenskaber via en slags konkurrence. RATP udvælger de/det bedste digt og 'udstiller' digtet i en periode i en del metro'er.

Det er faktisk meget underholdende...

  • Comments(0)//www.parisblog.dk/#post280

Paris Métro, del 11

MetroPosted by Jens Vestergaard Jensen Wed, July 01, 2009 11:09:46

Denne spektakulære metrostation, 'St-Fargeau', ligger på den dejlige, lille 'Place St-Fargeau', der markerer overgangen fra Rue St-Fargeaud til Rue Ménilmontant, i det 20. Arr. Opmærksomme læsere, vil straks bemærke, at 'St-Fargeau' jo er på den særlige 3Bis-linie, som forbinder 'Gambetta' med 'Porte des Lilas'?

Jeg har nævnt det før: Man skal altså til ydder-områderne af Paris, for stadig at kunne møde disse metrostationer i gadebilledet (tænk på, hvor mange af disse stationer der er gået tabt i tidens løb og erstattet af et hul i jorden med en rulletrappe?).

Ane synes denne her ligner en lille biograf? Kostruktionen er af hvidmalet beton, smukke fliser, små, fine detaljer med mini-kakler og pudsige lamper. At der så også lige er blevet plads til en 'Pelforth'-reklame, gør jo heller ikke noget!

  • Comments(0)//www.parisblog.dk/#post277

Paris Metro, del 10

MetroPosted by Jens Vestergaard Jensen Wed, June 24, 2009 16:39:08

RER'en har egentlig ikke noget at gøre med metroen i den forstand. RER står for 'Réseau Express Régional' og er en slags super-metro. En konstruktion der består af 5 linier (A, B, C, D, E) af hurtigtkørende tog, der forbinder Paris centrum med de omkring-liggende forstæder.

Samtlige fem RER-linier kører tværs gennem (under!)Paris, og krydser hermed metrosystemet på en del af de store stationer (Châtelet, Gare du Nord, Nation, Étoille, Denfert-Rochereau...). Der er fri omstigning fra metro til RER indenfor périfiriquen' på den almindelige metrobillet, skal man længere bør man studere RER'ens zone-kort nøje, for at være sikker på at man har fået fat i den rigtige billet. À propos billet, sørg for at gemme RER-billetten til til du er helt ude af stations-systemerne. Billetten skal 'valideres' igen, for at man kan slippe ud! Det er IKKE som i metroen, hvor man jo, som bekendt, ikke har brug for den brugte billet, når man skal ud.

RER'en transporterer dagligt omkring 3.500.000 mennesker! Linie A alene omkring 1.000.000 og B'eren op mod 800.000!

RER'en er praktisk at bruge, hvis man skal til, Versailles, 'Parc Disney', besøge Pierre i Arcueil eller hente mormor i Charles de Gaulle...

  • Comments(0)//www.parisblog.dk/#post257

Paris Métro, del 9

MetroPosted by Jens Vestergaard Jensen Mon, June 01, 2009 17:45:43

Metroen i Paris er bygget op på en meget enkel og brugervenlig måde. Den består, som bekendt, af 14 linier, der krydser hinanden ustandseligt og giver et utal af kombinationsmuligheder. Der er fri omstigning til samtlige metrolinier på en billet, så længe man bliver indenfor systemet. Alle linier har EEN endestation i hver ende af linien. Det er disse endestationers navne der skiltes med i metroen (Diréction..?) og det er disse navne man bør lære at kende og pejle efter.

Der er (selvfølgelig) nogle undtagelser:

Linie 13 har i nordenden TO forskellige endestationer, henholdsvis 'Saint-Denis Université' og 'Asnières-Gennevilliers'. Det betyder i praksis at stationen 'La Fourche' er absolut sidste chance, for at komme med den rigtig metro, hvis man skal deropad.

Linie 10 slår en lille krølle ude vest på omkring 'Porte d'Auteuil'. Det har ingen betydning, hvis man er på vej helt til endestationen, men hopper man på metroen i 'Auteuil/Michel-Ange'-området, bør man være ekstra opmærksom på at tage den rigtige 'Diréction'!

Linie 7 har fået sin egen 7Bis, en lille linie der forbinder 'Louis Blanc' med 'Pré-St-Gervais'.

Og så linie 3. Også hér, har man monteret en lille ekstralinie, 3Bis, der forbinder 'Gambetta' med 'Porte des Lilas'. Her i den yderste, østlige del af Paris er der langt fra metrostation til metrostation. Har man behov for at rejse nord/syd (eller omvendt!) i yderområderne af Paris kan det være vanskeligt, idet de fleste metrolinier forgrener sig i stjerneform fra byens centrum. Det er grunden til denne '3Bis'-linie, andre steder løses problemet med genindførsel af sporvogne, de såkaldte 'Trams'.

  • Comments(0)//www.parisblog.dk/#post211

Paris Métro, del 8

MetroPosted by Jens Vestergaard Jensen Wed, May 27, 2009 14:40:45

Linie 14, som går fra 'Saint-Lazare' østpå over 'Châtelet' til 'Olmpiades' syd for Seinen, er den senest etablerede og den, indtil videre sidste, metrolinie. 14'eren er den ENESTE (men også den med færrest stationer!) metrolinie i Paris, hvor samtlige stationer er udstyret med rulletrapper op/ned OG elevator. Og selvom jeg skal være en af de første til at lovprise pariser-metroens fortræfeligheder, så er metroen IKKE et velegnet transportmiddel til dem, der har det svært med trapper!

På samtlige stationer er der også monteret ekstra en ekstra afskærmnings-anordning (meget lig det i København) med et dørsystem på perronerne, der først åbnes, når rammen holder helt stille. Derudover er samtlige tog, af absolut nyeste dato!

Pudsigt nok er det ofte denne, meget moderne, metrolinie der omtales/afbilledes, hvis man diskuterer kvaliteten af metronettet i aviser/TV. Linie 14 er bare ikke repræsentiv for standarden af metroen...

Desuden bør det nævnes, at RATP igår besluttede at afvikle det spektakulære rullende fortov på 'Gare Montparnasse', man benytter til 'correspondance', blandt andet mellem linie 4 og 13.

Ved en tidligere lejlighed omtalte jeg 'Châtelets' rullende fortov som det længste i Paris. Jeg må her korrigere mig selv og gøre opmærksom på at dét på 'Montparnasse' ER længere. Og ikke bare længere, det omtales også som verdens HURTIGSTE rullende fortov! Men nu er det slut. Der har simpelt hen været for mange uheld og personulykker i forbindelse med fortovet.

  • Comments(0)//www.parisblog.dk/#post200

Paris Métro, del 7

MetroPosted by Jens Vestergaard Jensen Wed, May 06, 2009 21:29:22

Godt nok er metroen en undergrundsbane, men, som nævnt tidligere, dukker den af og til op til overfladen.

Som passager er det rart at bevæge sig ud af de uendelige, underjordiske gange, hvor man let mister overblikket. Ofte er banen let genkendelig, hængende oppe på en slags rampe, men nogle få gange støder man på metroen i selve gadeplan.

Man skal til yderområderne af Paris, hvor kvadrat-metrene i gadeniveau ikke er så efterspurgte, for stadig at opleve disse gamle stationer. De minder mest af alt om en 'rigtig' tag-station, een linie, et spor i den ene retning, et spor i den anden og godt udsyn til togdriften.

Her er det stationen 'Saint-Jacques' (linie 6, Étoille-Nation) på pladsen ved Blvd Saint-Jacques/R. de Fbg Saint-Jacques/R. de la Tombe Issoire, nær Denfert Rochereau i den østlige del af det 14. Arr.

  • Comments(0)//www.parisblog.dk/#post150

Paris Métro, del 6

MetroPosted by Jens Vestergaard Jensen Tue, March 31, 2009 13:52:08

Hvis man vil opleve Paris' længste rullende fortov, bør man tage en tur til metrostationen 'Châtelet' i det 1. Arr. Det rullende fortov er flere hundrede meter langt og forbinder de to, underjordiske del-afsnit af stationen.

'Châtelet' er noget af et knudepunkt i metrosystemet, hele 5 linier (1-4-7-11-14) skærer hinanden her. Der er desuden forbindelse til RER-stationen 'Les Halles', hvor 3 af RER-linierne(A,B,D) krydser.

'Châtelet' er en af de absolut, mest befærdede stationer i Paris og bør generelt undgås. Man kan risikere meget lange distancer ved 'correspondance' mellem de enkelte linier. Er det gangen med det rullende fortov er man heldig, ellers må man vade afsted! I det hele taget er der noget af et mylder...

  • Comments(0)//www.parisblog.dk/#post97
Next »