En blog om mad, mode, m.m. i Paris.

En blog om mad, mode, m.m. i Paris.

Citroën C3/'Paula-bil', version 2...

BilerPosted by Jens Vestergaard Jensen Mon, June 29, 2009 15:51:54

I dagens udgave af 'Le Parisien' afsløres den nye Citroën C3!

Grunden til at vi kalder Citroën C3 for 'Paula-bil' i vores familie er, at den første gang Paula og mig lejede en bil i Frankrig (efterhånden 2-3 år siden), var det en Citroën C3. Udover at det var en glimrende bil, havde det den betydning, at Paula lige siden, hver gang hun møder en C3'er, siger: 'Paula-bil'!

Hvad har det ellers at gøre med Paris?

Ikke andet såmænd end, at byen er fuld af C3'ere. Denne bil er en af de absolut bedst sælgende af Citroën-modeller i nyere tid. Mere end 2.000.000 ekemplarer er det blevet til, siden bilen blev lanceret i 2002. C3'eren er en rigtig by-bil, og derfor utrolig populær i Paris. Den nye udgave bliver (endnu) mere økonomisk/miljørigtig, end konkurerende bil-fabrikkers alternativer, designet er peppet lidt op (læg mærke til detaljen med den meget lange/høje forrude) og bilens linier er rundet lidt af!

Bilen er på gaden i løbet af efteråret. Der er ikke tvivl om at den nye C3 bliver endnu en sællert!?

  • Comments(0)//www.parisblog.dk/#post273

Citroën B2

BilerPosted by Jens Vestergaard Jensen Sat, June 20, 2009 21:40:18

Jeg skal være den første til at indrømme, at jeg først og fremmest er Citroën-fan og IKKE Citroën-specialist!

Og dertil kommer, at dette eksemplar IKKE er det mest autentiske køretøj man kunne møde på gaden, men derimod et særligt, kommercielt indrettet køretøj til at sælge is fra (godtnok økologiske...).

Bilen er (må være?) en Citroën B2. Altså simpelt hen model nummer 2 (to!) af samtlige Citroën-modeller. Jeg spottede bilen i parken ved 'Quai André Citroën' i det 15. Arr. Det var såmænd hér, på denne adresse (oprindeligt hed den 'Quai de Javel') at M Citroën i 1910 grundlagde Citroën-fabrikken.

Citroën B2 blev produceret i næsten 90000 (!!!) eksemplarer i tidsrummet fra 1921 til 1926. Den 4-cylindrede motor ydede 20 hestekræfter, havde 3 gear, topfarten var lige omkring 70 km/t og havde behov for omkring 8 liter brændstof til at tilbagelægge 100 km. Når man tænker på at det snart er 90 år siden, at Citroën producerede en bil som denne hér, er det tankevækkende, hvor meget disse tal kunne bruges i nutidens diskussion om sikkerhed/økonomi/bæredygtighed i forbindelse med bilkørsel?

  • Comments(0)//www.parisblog.dk/#post252

Pierre Garagiste, del 3

BilerPosted by Jens Vestergaard Jensen Sat, June 13, 2009 18:33:40

Går man med 2CV-købsplaner og ikke lige har mulighed for at tage til Cassis, øst for Marseille, hvor 'Deuche/Méhari, Club de Cassis' (måske den forhandler i verden, med det allerstørste udvalg af disse biler?), så bør man hurtigst muligt begive sig til Arcueil.

Pierre har altid en del flere køretøjer til salg.

Der er selvfølgelig biler Pierre og hans team selv har opkøbt, skilt ad, renset, repareret, pudset op, samlet igen, malet og klargjort. Men der er også tit velholdte biler som venner af huset og stamkunder har til salg. Og her kan man være ganske rolig, disse eksemplarer er i absolut, topform. Den føromtalte 'Fougonette 62' jeg spottede hos Pierre, er lige sagen!

Er man, af en eller anden grund, blevet den lykkelige ejer af en 'Deuche' som trænger til en kærlig hånd (eller flere?), så er Pierre også den rette at opsøge. De følgende billeder siger en del om Pierre's 'garage' (og 2CV-lager!):

À propos 2CV-købsplaner(!?) så findes der følgende muligheder i Danmark:

www.retrogarage.dk

www.lepetitgarage.dk

www.2cv-eksperten.dk

  • Comments(0)//www.parisblog.dk/#post243

Pierre Garagiste, del 2

BilerPosted by Jens Vestergaard Jensen Sat, June 13, 2009 08:36:40

Pierre's 'garage' er altså ikke et sted, hvor man kan købe nye biler. Som nævnt tidligere, ekselerer Pierre i 'Véhicules de Collection'. Dermed mener Pierre ældre, sjældne (i øjeblikket holder dér en meget, sjælden 'Méhari 4x4!) Citroën A-modeller!?

Pierre's 'garage' er mest af alt STEDET, hvor man får konstrueret 'custom'-løsninger på køretøjet (der holder en sand rædsel, en 2CV-'van'/Chès Clément-model, med kobber-kasserolle-'gadgets' overalt), udført vanskelige reperationer og gennemført vedligeholdelses-tjek!

Reservedelslageret rummer selvsagt en masse dimser og løsdele. Der er et særligt indrettet malerum, hvor karrosseri-delene omhyggeligt bliver gjort klar, lageret med fjedre og stofmaterialer til sædearrangementerne er også en visit værd. Mangler man en særlig del til bilen (f eks en venstre forskærm til en Dyane '79), bør man kigge i den store bunke med løsdele i værkstedets baggård. Pierre's mekanikere er naturligvis eksperter på hver deres felt, og bidt af 2CV'erne på samme måde (som os andre!). Dertil kommer Pierre's omfangsrige netværk af 'Deuche'-entusiaster Frankrig (og verden) over, der må gøre det muligt at fremskaffe, hvilken som helst reservedel, man har brug for.

Selvom Pierre er 'Deuch-ist'(!) til fingerspidserne, er det dog muligt at få lavet ting og sager på nyere Citroën'er også. Nok ud fra den betragtning, at de fleste 2CV-ejere samtidig kører i en eller anden nyere Citroën-model også?

  • Comments(0)//www.parisblog.dk/#post240

Pierre Garagiste, del 1

BilerPosted by Jens Vestergaard Jensen Fri, June 12, 2009 11:40:59

Det hér er Pierre!

Pierre er 'garagiste' i Paris-forstaden Arcueil syd for byen. Pierre's 'Garage-Véhicules de Collection' ligger på Avenue Jean Jaurès, centralt i Arcueil. Tag den blå RER, linie B, fra enten 'Châtelet', 'Gare du Nord' eller 'Denfert-Rochereau' og stå af på 'Laplace'.

Pierre er 2CV- specialist. Vi snakker ikke kun dybdegående kendskab eller stor begejstring, men om en livslang passion for 'Deuchen'! Pierre har kørt til det nordlige Finland i en model '58, til Afganistan (godt nok for nogle år siden!) i en lidt nyere model, til Central-Afrika i en gul en. Derudover kommer en masse kortere ture i Europa, 'Raids' i østen/sydamerika/Austalien.......

'Pierre Garagiste' må være DET førende specialværksted for 2CV'ere i omegnen af Paris?

Dertil kommer at det er en sand fornøjelse at betragte alle 2CV-'gadgets'ene, alle de 2CV-relaterede effekter, Piere's mange fotos fra de talrige 2CV-ekspeditioner. Når man, som ægte 2CV-nørd, besøger Pierre's 'garage', vil man højst sandsynligt støde ind i andre 'afficionados'. Det er altid rart, fagfolk imellem, at udveksle erfaringer, kunne bytte reservedele, få afprøvet kompressionen, fortælle anekdoter...

  • Comments(0)//www.parisblog.dk/#post239

Citroën CX (Evasion)

BilerPosted by Jens Vestergaard Jensen Sat, May 30, 2009 22:17:08

Denne drøm(!) af en station-car stødte jeg på i Rue Gérando i det 9. Arr. Det drejer sig naturligvis om en Citroën CX Evasion, 'Breaken' uden bagsæder, og produceret efter 1985.

Der følger IKKE flere detaljer i denne omgang på CX'eren. Citroën CX er (måske?)min absolutte favoit af samtlige Citroën-modeller. Jeg havde naturligvis håbet på, at støde på den meget mere udbredte 'berline' først, for så, at fortælle HELE historien! Meeen, det bliver senere...

  • Comments(0)//www.parisblog.dk/#post208

Citroën HY (Camionette, m lad)

BilerPosted by Jens Vestergaard Jensen Thu, May 28, 2009 12:05:52

Det er virkelig imponerende, at man stadig kan støde på biler i de parisiske gader, med så mange år på bagen, som denne HY'er tydeligvis har. Den holdt parkeret forleden i Rue J. P. Timbaud, i det 11. Arr.

Siger det ikke noget om kvaliteten af et bil-mærke?

Det mest imponerende ved denne HY var næsten, at man kunne se at den stadig fungerede som helt almindelig arbejdsbil. Det var IKKE et over-restaureret liebhaver-køretøj (som oftest, desværre når man støder HY'er!), der blev luftet på en solskinsdag!

  • Comments(0)//www.parisblog.dk/#post203

Citroën XM (Utilitaires?)

BilerPosted by Jens Vestergaard Jensen Wed, May 27, 2009 14:04:20

Det må være vanskeligt at afgøre , hvilken varebil man bør anskaffe sig til den lille virksomhed?

Man skal tage højde for anskaffelspris-pris, laste-evne, sikkerhed, købe/lease-problematikken, brændsstoføkonomi, forsikringsforhold.

Men hvad med kørekomfort? Det bør da, i den grad, også tages med i betragning! Dette køretøj så jeg forleden på Avenue Parmentier i det 11. Arr. Det er vist nok en udrangeret ambulance, der her har fået nyt liv i dette firma: 'Multisérvice'.

Dét kalder jeg en varebil med stil...

  • Comments(0)//www.parisblog.dk/#post199

Citroën C6

BilerPosted by Jens Vestergaard Jensen Tue, May 26, 2009 11:56:03

C6'eren er Citroëns topmodel i øjeblikket. Efter nogle år, hvor Citroën-fabrikken ikke rigtig havde fundet en afløser til den udgåede model, XM, blev Citroën C6 lanceret forrige år. Og hvilken bil! C6 placerer sig fornemt i rækken af store, luksuriøre Citroën'er. Man kan nemt fornemme slægtskabet mellem C6 og dens tidligere kolleger, DS/ID,SM, CX, og XM. Dog virker det ikke som om at Citroën planlægger en 'break'-version, som hos flere af forgængerne. Til gengæld er der netop lanceret en montrøs C5 'break'-version på det franske marked.

Selvom Citroën C6 formodentlig er en bil der (pga prisen!) er forbeholdt de færreste, ser man dog en del i de parisiske gader efterhånden. Nogle af C6'erne er, mere eller mindre, officielle biler, forbeholdt politikere, hemmeligt politi med muligheden for at anvende et diskret blåt-blink og den slags.

Da Citroën lancerede modellen, var en af de danske Citroën-klubber på banen med en sammelligning af de vejleden introduktionspriser, i de forskellige EU-lande. En splinterny C6 var, i Belgien prissat til lidt under en FJERDEDEL af prisen, i forhold til den danske importørs pris! Det er måske derfor at C6 ikke figurerer i Citroën-Danmarks prislister?

Så om 15-20 år er prisen vel kommet så langt ned på C6'eren at man kan begynde at overveje at anskaffe sig en.

Ellers vil jeg forsøge at praje en C6-taxi, for at få prøvet en tur. Der findes nemlig flere og flere C6'ere i Paris som er forklædt som taxi...

  • Comments(0)//www.parisblog.dk/#post197

Vive la Deuche!

BilerPosted by Jens Vestergaard Jensen Sun, May 24, 2009 23:01:44

Jeg vil jo til enhver tid mene at metroen er den absolut bedste måde at transportere sig selv rundt på i Paris.

Selvom Ane jævnligt prøver at overbevise mig om bussernes fortræffeligheder, og en taxi-tur kan have sin relevans, selv en lang gåtur kan besidde meget charme, så er det dog metroen, der er mit foretrukne transport-middel her i Paris.

Meeen!

Skulle jeg overbevises om et alternativ til den kære metro? Så skulle det være en tur i en 'Deuche'. Der findes simpelt hen et firma, med en veritabel flåde af velholdte, eksemplariske 'Deuches', der, mod (klækkelig!) betaling naturligvis, stiller køretøj OG chauffør, til rådighed.

Tænk sig: En tur på bagsædet af en 'Deuche', i de solskinsfyldte parisiske gader...

Se (meget) mere:

www.4roues-sous-1parapluie.com

  • Comments(0)//www.parisblog.dk/#post195
Next »